3

7 tips om beter te leren luisteren.

We kennen het waarschijnlijk allemaal wel. Je bent in gesprek met iemand en je gesprekspartner begint met het vertellen van een verhaal. Als je echter even later wordt gevraagd waar het verhaal precies over ging kun je je dit niet meer goed herinneren.

In deze blog geef ik een 7 tips om beter actief te luisteren.

Waaruit blijkt dat we slecht luisteren

Uitzonderingen daargelaten zijn we over het algemeen slechter luisteraars. Uit een onderzoek van Howard Beckman en Richard Frankel is bijv. gebleken dat artsen gemiddeld 23 seconden luisteren naar wat een patiënt te zeggen heeft. Wanneer de artsen verplicht worden de patiënt niet te onderbreken gaven de artsen achteraf unaniem aan dat ze de extra verstrekte informatie nuttig vonden (de gemiddelde tijd die patiënten nodig hadden om hun verhaal te doen was anderhalve minuut).

Waarom zou ik beter willen luisteren

Maar waarom zou ik beter willen leren luisteren? Er zijn verschillende reden waarom beter actief luisteren een skill is die belangrijk is om te beheersen. De belangrijkste reden is misschien wel dat je door goed te luisteren de relatie met de mensen om je heen kunt verbeteren, als je goed kunt luisteren wordt je over het algemeen aardiger gevonden. En als mensen je aardiger vinden gunnen ze je meer.

Enkele andere reden zijn:

  • Luisteren is een erg belangrijk onderdeel om goed te kunnen samenwerken.
  • Je vergaard kennis waardoor je meer onderbouwd het gesprek aan kan gaan.
  • Je leert mensen in je omgeving kennen, hierdoor kan je dingen voor elkaar krijgen doordat je op het juiste moment, bij de juiste persoon iets kunt vragen.
  • Veel mensen zijn niet goed in luisteren en hierdoor heb je een voorsprong op deze mensen.

In tegenstelling van wat veel mensen denken is goed luisteren een skill en het kan dus door iedereen geleerd worden.

Tips om beter te leren luisteren

Hieronder volgen 7 tip om een betere luisteraar te worden.

Tip 1: Luister alsof je wat je hoort door moet vertellen aan iemand anders

Misschien kennen je het wel, wanneer je gevraagd wordt een besproken onderwerp in een meeting door te geven aan een collega die er niet bij kan zijn, onthoud je eigenlijk altijd wat er besproken wordt. Dit komt omdat je weet dat je de besproken onderwerpen nog door moet geven aan iemand anders. Als je altijd met deze mindset probeert te luisteren zal je merken dat je veel actiever luistert.

Tip 2: Luisteren doe je niet alleen met je oren

Ze zeggen vaak dat 80% van onze communicatie non-verbaal is het zal je dan ook niet verbazen dat je niet alleen dient te luisteren met je oren. Wat iemand doet tijdens conversatie geeft vaak een beeld van hoe de spreker zich voelt tijdens het uitspreken van deze woorden. Enkele voorbeelden zijn:

  • De spreker heeft zijn/haar handen in de broekzak, wat hij/zij vertelt is niet heel belangrijk / Handen druk in beweging wat hij/zij vertelt is heel belangrijk.
  • De spreker kijkt naar beneden, de spreker is onzeker over wat hij/zij vertelt of heeft wat te verbergen / de spreker kijkt rechts omhoog wanneer hij/zij spreekt, dit betekent vaak dat de spreken aan het nadenken is wat of hoe hij/zij iets moet zeggen
  • De spreker beweegt veel tijdens het spreken, Hij/zij is nerveus of heel erg enthousiast

Omdat iedere persoon een iets andere lichaamstaal heeft (voor de ene persoon is het hebben van de handen over elkaar het teken dat hij niets te maken wil hebben met het geen gezegd, terwijl dit voor de andere persoon gewoon een ontspannen houding is) is het belangrijk om altijd op zoeken te gaan naar meerdere tekenen die elkaar versterken.   

Tip 3: Let op de toon waarop iets gezegd wordt

De toon waarop iets verteld wordt zegt veel over wat er verteld wordt, en hoe de verteller dit beleeft. enkele voorbeelden van manieren waarop iets te vertellen is zijn:   

  • Gestrest
  • Opgewonden
  • Verveeld
  • Bang
  • Ik geloof wat ik zeg (ik sta 100% erachter)
  • Ik geloof niet wat ik zeg
  • Gevoel van urgentie
  • Ik vertrouw je
  • Ik vertrouw je niet
  • Gedwongen

Let bij het luisteren goed op de toon waarop iets gezegd wordt je kunt hierop inspringen. wanneer iemand iets op een toon verteld die aangeeft dat hij/zij je niet vertrouwd kun je proberen in gesprek zijn vertrouwen te winnen.

Tip 4: Reageer terwijl je aan het luisteren bent

Door te reageren terwijl je luistert kun je de spreker beter het gevoel geven dat je goed luistert. enkele manieren om dit te doen zijn:

  • Goed getimede “m-hm”
  • Knikken met je hoofd
  • Spiegel de emoties /  lichaamstaal van de spreker
  • Stel verduidelijkingsvragen (bedoel je …..?)
  • Reageer op hun reacties (als je een reactie op een vraag krijgt vraag hier dan op door, en werk niet de volgende vraag van je lijstje af)
  • Vat het vertelde verhaal samen (“Als ik het goed begrijp werkt het nu zo en zo”), dit zorgt er tevens voor dat je jezelf dwingt goed te luisteren en kan misverstanden voorkomen.

Tip 5: Maak notities (tijdens of na het gesprek)

Het maken van notities kan enorm helpen in het goed luisteren en onthouden van een gesprek. Het is handig om notities te maken omdat je deze op een later tijdstip na kan lezen. maar het feit dat je notities maakt zorgt er vaak al voor dat je het geen gezegd veel beter onthoud.

Wanneer je noties maak tijdens het gesprek zijn er wel een paar regels waar je rekening mee moet houden, namelijk:

  • Laat het feit dat je notities maakt niet een afleiding zijn van het gesprek (het is vaak slim om het gesprek tijdelijk stil te leggen totdat je klaar bent met het opschrijven van je notities).
  • Als je notities op je telefoon maakt geeft het dan aan aan je gesprekspartner als dit niet duidelijk is bij je gesprekspartner kan het bezig zijn op je telefoon gezien worden als desinteresse.
  • Schrijf alleen hoofdpunten op tijdens het gesprek (na het gesprek kan het slim zijn om je notities verder uit te breiden).

Ook na het gesprek kan het slim zijn om notities te maken, je kan dan de volgende dingen in je notities opnemen:

  • Samenvatting van het gesprek
  • Wat heb je geleerd
  • Wat vond je van het gesprek en de informatie die besproken is
  • Hoe zou je het gesprek de volgende keer anders doen
  • Wat zijn je actiepunten

Er zijn ook genoeg momenten waarop het niet gepast is om notities te maken tijdens het gesprek.

Tip 6: Luister wanneer je luistert (en denk niet direct na over hoe jij wilt gaan reageren)

Dit kan klinken als een overbodige tip maar het komt erg veel voor in  gesprek dat er niet goed geluisterd wordt omdat de persoon die zou moeten luisteren al bezig is in zijn hoofd met het antwoord wat hij of zij wil gaan geven.

Wanneer je eerst goed luistert wat een persoon zegt kun je een beter antwoord formuleren omdat je alle informatie hebt.

Tip 7: Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding

Wanneer het belangrijk is dat je goed naar iemand luistert (of iemand goed naar jou luistert) is het belangrijk dat de persoon die luistert zo weinig mogelijk afleiding heeft. Zo is het slimmer om de luisteraar te laten kijken naar een blinde muur dan naar raam die uitkijkt op een drukke winkelstraat. Tevens is het slim om een afgesloten rustige ruimte te zoeken wanneer je in gesprek gaat waar het belangrijk is om goed te luisteren (omgevingsgeluiden zijn een grote bron van afleidingen).

Hier kan je natuurlijk ook zelf rekening mee houden wanneer je het belangrijk vindt om goed te luisteren. Stel voor om even een rustige ruimte op te zoeken en ga met zicht op de blinde muur zitten om zo beter te kunnen luisteren.     

Sign up for our email newsletters

3 Comments

  1. Goed artikel, ik vind je argumenten om beter te leren luisteren echter nogal zelf gericht, je meldt alleen de zaken waar je zelf beter van kan worden. Luisteren naar een ander is namelijk vooral belangrijk om je in te leven in een ander, en te laten zien dat de input van een ander waardeert, zodat je je relatie met de ander kan verbeteren. Dat je daar toevallig zelf beter van kan worden is een leuke bijkomstigheid naar mijn mening.

    • Goed punt met die insteek heb ik inderdaad deze blog niet geschreven. Wel denk ik dat deze tips je kunnen helpen om de dingen die jij aangeeft beter te kunnen bereiken. Maar je hebt gelijk dat het tips zijn die zelf gericht zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *